به گزارش مركز خبر حوزه، معظمله در ديدار با جمعي از طلاب و دانشجويان افزودند: عدهاي بدون تفكر، مشورت و ارزيابي، فوراً به قرآن تفعل ميزنند، در حالي كه اين كار از سوي هيچ يك از ائمهاطهار عليهم السلام صورت نگرفته است.
ايشان با بيان اينكه هيچ اشكالي در اين نيست كه انسان پس از بررسي، براي كار ظاهرالخير هم استخاره بگيرد، گفتند: استخاره دعاي خاص خود را دارد كه ميبايد پيش از استخاره آن را تلاوت كرد و اين دستور اكيد اسلامي است و جزو سنن ما به حساب ميآيد.
آيتالله جواديآملي به مناسبت شهادت امام محمد باقر (ع) روايتي از ايشان نقل كرده و افزودند: آن حضرت تاكيد بر تفسير قرآن داشته اند، ما بايد تمام اعمالمان را بر قرآن عرضه كنيم و ببينيم كه آيا قرآن آن اعمال را امضا مينمايد يا نه.
ايشان افزودند: اينكه در روز شهادت ائمه اطهار عليهالسلام شيعيان لباس مشكي به تن مي كنند و در مراسم عزاداري شركت مي نمايند كاري بس پسنديده است اما اصل آن است كه فرمايشات آنان را جامعه عمل بپوشانيم.
آيتالله جواديآملي با اشاره به مقارن بودن شهادت امام محمد باقر (ع) با روز دانشجو اظهار داشتند: هيچ اشكالي ندارد كه در چنين روزي فرمايشات آن امام همام به دانشجويان ارايه شود زيرا دانشجويان ما نيز همچون طلاب، علاقهمند به سخنان ائمه هستند.
ايشان در بخش ديگري از سخنانشان به افزايش سن ازدواج در جامعه اشاره كرده و گفتند: افزايش سن ازدواج، خلاف شريعت و غريزه خدادادي است و نبايد در جامعه اسلامي اين گونه باشد.
معظمله قناعت را عامل موفقيت در زندگي مادي دانسته و گفتند: دشمنان ما براي فريب جوانان صف بستهاند و دختران و پسران جوان ما بايد هوشيار باشند تا دچار ظواهر دنيوي نشوند.
موسسه تحقيقاتي اسراء در راستاي ترويج فرهنگ قرآني در حوزه تفسير قرآن در سال جاري مقدمات تجديد چاپ آثار تفسيري آيت الله جوادي آملي را فراهم كرد .
به گزارش ايرنا، موسسه تحقيقاتي اسراء در سال جاري مقدمات تجديد چاپ تفسير موضوعي جلد يك، دو، سه، هشت، ۱۰ ،۹و شانزده از مجموعه تفسيري آيت الله جوادي آملي را فراهم كرده است.
اين موسسه از ابتداي سال ۸۵كتابهاي "زن در آيينه جلال و جمال" چاپ يازدهم در ۴۰۰صفحه، "حكمت عبادات" چاپ نهم در ۳۹۲صفحه، "حماسه و عرفان" چاپ هشتم در ۴۲۴صفحه، "رازهاي نماز"، چاپ پنجم در ۲۱۶صفحه، "تفسير موضوعي" جلد ۱۰چاپ پنجم در ۳۸۲صفحه، "تفسير موضوعي" جلد ۹چاپ پنجم در ۴۳۲صفحه، "تفسير موضوعي" چاپ دوم در ۴۴۸صفحه، "حق و تكليف" چاپ دوم در ۳۷۲با شمارگان ۵۰۰۰نسخه تجديد چاپ كرده است.
موسسه تحقيقاتي اسراء از سال ۷۲تحت نظارت آيتالله جوادي آملي با هدف ترويج فرهنگ قرآني فعاليت خود را آغاز كرده و در نظر دارد سالانه يك جلد تفسير ترتيبي قرآن را منتشر كند.
در حوزه تفسير موضوعي نيز اين موسسه تاكنون ۲۰مجلد قرآني را كه۱۷ جلد از آن با موضوعاتي چون سيره پيامبران در قرآن، مبادي اخلاق در قرآن، فطرت در قرآن، حيات حقيقي در قرآن، هدايت در قرآن، قرآن در قرآن، جامعه در قرآن و ... بود، منتشر و روانه بازار كرده است.
به گزارش خبرگزاري رسا ، كتاب اسلام و محيط زيست، مجموعه اي از نوشتهها، سخنرانيها و پيامهاي آيت الله عبدالله جوادي آملي است كه با نگرشي الهي به محيط زيست، افزون بر بيان وظيفه انسان جهت حفظ محيط زيست، راه زندگي سالم را تبيين و سر حوادث ناگوار طبيعت را بيان ميكند.
از آنجا كه يكي از دغدغه هاي جامعه بشري تامين محيط زيست مناسب جهت زندگي سالم است تا از رفاه مادي و آرامش روحي بهرمند شوند؛ آموزه هاي قرآن انسان را به رعايت تقواي الهي هدايت ميكند تا درهاي رحمت به روي او گشوده شود و از زندگي مناسبي برخوردار گردد.
پنج فصل اين كتاب با عناوين آباداني زمين و تاسيس مدينه فاضله توسط خليفه الهي، صبغه علوم انساني و ديني محيط زيست، رابطه اعمال نيك و بد با حوادث طبيعي، تلاش در طبيعت و تاثير آن در سلامت محيط زيست و تاثير حسن معاشرت بر سلامت محيط زيست تدوين شده است.
در بخشي از فصل اول با عنوان توجه به محيط زيست در شرايع الهي مي خوانيم :�در دين حنيف الهي كه در طول تاريخ به منهجها و شريعتهاي متنوع براي انبيا الهي تجلي مييافت، شناخت اصول زيست محيطي و تحصيل آن و پرهيز از تخريب آن و سعي براي سالم سازي آن از بارزترين حقوق انساني و نيز از روشن ترين تكاليف بشري به شمار مي آيد؛ تا نشاط جامعه همراه با سلامت آن خرمي افراد، همراه با صحت آنان تضمين شود.
به همين منظور هم از آلوده نمودن هوا، كوي و برزن و اماكن عمومي تحذير و نهي شده، هم اگر چنين رخداد تلخي مشاهده شد، براي برطرف كردن آن ترغيب و امر شده است.�
از ديگر مطالب آمده در فصلهاي مختلف كتاب اسلام و محيط زيست مي توان به نقش استعمار گران در آلوده كردن و نا امن كردن محيط زيست، شبهه عدم هماهنگي بين قداست ديني با علوم و امور مادي، تاثير وحي در شكوفايي علوم انساني، آيات ناظر به رابطه بين اعمال شر و حوادث ناگوار و همچنين اعمال نيك و حوادث گوارا و تاثير آيين سياسي اسلام در صلح و امنيت محيط زيست اشاره كرد.
در گزيدهاي از فصل چهارم با نام درختكاري در رديف مقدس ترين اعمال آمده است: �اهتمام اسلام به فضاي سبز، به ويژه خوشه يا شاخه مثمر، كاملا از مطاوي رهنمودها بر هبران الهي در متون ديني مشهود است؛ به طوري كه گاهي كاشتن درخت، در رديف بهترين و مقدسترين كارهاي خير قرار مي گيرد؛ چنانكه در حديثي از پيامبر اكرم (ص) درختكاري در كنار تعليم دانش، ساختن مسجد، توريث قرآن يا كتاب علمي سودمند ديگر واقع شده كه اين مقارنه، كاشف از درجه بالاي اهتمام اسلام به درختكاري است.�
ترجمه انگليسي كتاب اسلام و محيط زيست به قلم آيت الله جوادي آملي و ترجمه داوود سوداگر در200صفحه براي نخستين بار به همت مركز نشر اسرا در سال جاري منتشر شده است.
اين برهان كه دليلي عقلي است و مختص به زمين يا زمان خاصي نيست، هم شامل زمان انبياء(عليهمالسلام) ميشود كه نتيجهاش ضرورت نبوت است، و هم شامل زمان پس از نبوت رسول خاتمصلي الله عليه و آله و سلم است كه ضرورت امامت را نتيجه ميدهد، و هم ناظر به عصر غيبت امام معصوم است كه حاصلش، ضرورت ولايت فقيه ميباشد.
تفاوت نتيجه اين برهان در اين سه عصر، آن است كه پس از رسالتختميه رسول اكرم، حضرت محمد مصطفيصلي الله عليه و آله و سلم، آمدن قانوني جديد از سوي خداوند ناممكن است; زيرا هر آنچه كه در سعادت انسان تا هنگام قيامت; از عقايد و اخلاق و احكام نقش دارد، به دست اعجاز، در كتاب بيپايان قرآن نگاشته شده است و از اينرو، يك نياز بشر كه همان نياز به قانون الهي است، براي هميشه برآورده گشته است و آنچه مهم ميباشد، تحقق بخشيدن به اين قانون در حيات فردي و اجتماعي و اجراي احكام ديني است.
در عصر امامت، علاوه بر تبيين قرآن كريم و سنت و تعليل معارف و مدعيات آن و دفاع از حريم مكتب، اجراي احكام اسلامي نيز بهقدر ممكن و ميسور و تحمل و خواست جامعه، توسط امامان معصوم(عليهمالسلام) صورت ميگرفت و اكنون سخن در اين است كه در عصر غيبت ولي عصر(عجل الله تعالي فرجه الشريف) نيز انسان و جامعه انساني، نيازمند اجراي آن قانون جاويد است; زيرا بدون اجراي قانون الهي، همان مشكل و محذور بينظمي و هرج و مرج، و بردهگيري و ظلم و ستم و فساد و تباهي انسانها پيش خواهد آمد و بيشك، خداي سبحان در عصر غيبت امام زمان(عجلاللهتعاليفرجهالشريف)، انسان و جامعه را به حال خود رها نساخته و براي هدايت انسانها، ولايت جامعه بشري را به دست كساني سپرده است.
كسي كه در عصر غيبت ولايت را از سوي خداوند بر عهده دارد، بايد داراي سه ويژگي ضروري باشد كه اين سه خصوصيت، از ويژگيهاي پيامبران و امامان سرچشمه ميگيرد و پرتويي از صفات متعالي آنان است و ما در گذشته از آنها سخن گفتيم (62) . ويژگي اول، شناخت قانون الهي بود; زيرا تا قانوني شناخته نشود، اجرايش ناممكن است. ويژگي دوم، استعداد و توانايي تشكيل حكومتبراي تحقق دادن به قوانين فردي و اجتماعي اسلام بود و ويژگي سوم، امانتداري و عدالت در اجراي دستورهاي اسلام و رعايتحقوق انساني و ديني افراد جامعه. به دليل همين سه ويژگي ضروري است كه گفته ميشود نيابت امام عصر(عج) و ولايت جامعه در عصر غيبت از سوي خداوند، بر عهده فقيهان جامع شرايط(سه شرط مذكور) ميباشد.
تذكر اين نكته نيز سودمند است كه سلسله جليله انبياء(عليهمالسلام) به نصاب نهايي خود رسيده و با انتصاب حضرت ختميمرتبتصلي الله عليه و آله و سلم از سوي خداي سبحان، محال است كه كسي به مقام شامخ نبوت راه يابد; چنانكه سلسله شريفه امامان(عليهمالسلام) نيز به نصاب نهايي خود بالغ شده و با انتصاب حضرت بقية الله(ارواح من سواه فداه)، ممكن نيست كه احدي به مقام والاي امامت معصوم راه يابد. ليكن برهان عقلي بر ضرورت زعيم و رهبر براي جامعه، امري ضروري و دائمي است و هر كس در زمان غيبت، مسؤوليت اداره امور مسليمن را داشته باشد، بايد به عنوان نيابت از طرف ولي عصر(عليهالسلام) باشد; زيرا آن حضرت، امام موجود و زنده است كه تنها حجتخدا ميباشد و همانگونه كه در عصر ظهور امامان گذشته، در خارج از اقليم خاص آنان، نائباني از طرف ايشان منصوب ميشدند، در عصر غيبت ولي عصر(عليهالسلام) نيز چنين است و نيابت غيرمعصوم از معصوم، امري ممكن است; زيرا امام معصوم داراي شؤون فراواني است كه اگر چه برخي از آن شؤون مانند مقام شامخ ختم ولايت تكويني، اختصاص به خود ايشان دارد و نائبپذير نيست و هيچ گاه به كس ديگري انتقال نمييابد، ولي برخي ديگر از شؤون آن حضرت كه جزء امور اعتباري و قراردادي عقلاست و در زمره تشريع قرار دارد مانند افتاء و تعليم و تربيت و اداره امور مردم و اجراي احكام و حفظ نظام از تهاجم بيگانگان نيابتپذير است و اين نيابت، به فقيهي تعلق ميگيرد كه با داشتن آن سه ويژگي، بتواند در غيبت امام(عليهالسلام) تا حد ممكن و مقدور، شؤون والاي آن حضرت را عملي سازد.
به گزارش خبرنگار تبيان به نقل از رسا، چهارشنبه در خلال سخنراني آيت الله مكارم شيرازي با موضوع تفسير سوگندهاي قرآني در مدرسه علميه اميرالمومنين ـ ع ـ آيت الله جوادي آملي در اين جلسه حضور يافت.
با پايان يافتن بحث تفسير آيت الله مكارم شيرازي، آيت الله جوادي آملي به نزد ايشان رفت و اين دو عالم برجسته در كنار هم به گفتگو پرداختند.
آيت الله مكارم شيرازي وجود آيت الله جوادي آملي را بركتي براي حوزههاي علميه و دانشگاهها دانستند.
گفتني است در ماه مبارك رمضان مراجع تقليد و علما در ديدارهايي از اين دست، بر وحدت كلمه و تقويت اخوت ميان خود تاكيد ميورزند.
به گزارش خبرنگار تبيان به نقل از رسا، چهارشنبه در خلال سخنراني آيت الله مكارم شيرازي با موضوع تفسير سوگندهاي قرآني در مدرسه علميه اميرالمومنين ـ ع ـ آيت الله جوادي آملي در اين جلسه حضور يافت.
با پايان يافتن بحث تفسير آيت الله مكارم شيرازي، آيت الله جوادي آملي به نزد ايشان رفت و اين دو عالم برجسته در كنار هم به گفتگو پرداختند.
آيت الله مكارم شيرازي وجود آيت الله جوادي آملي را بركتي براي حوزههاي علميه و دانشگاهها دانستند.
گفتني است در ماه مبارك رمضان مراجع تقليد و علما در ديدارهايي از اين دست، بر وحدت كلمه و تقويت اخوت ميان خود تاكيد ميورزند.
هشتمين همايش كتاب سال حوزه با حضور علما، اساتيد، انديشمندان، طلاب و فضلاي حوزه علميه قم صبح امروز در مدرسه عالي دارالشفاء برگزار شد.
به گزارش مركز خبر حوزه، آيتالله جوادي آملي در اين همايش با بيان اينكه حوزههاي علميه توانستهاند رسالت تعليم كتاب و تزكيه نفوس را به خوبي انجام دهند، اظهار داشتند: تنها علما كه همان وارثان انبياء هستند ميتوانند نظام يك كشور را به مدينه فاضله تبديل كنند.
ايشان با تأكيد بر اهميت بيشتر به مفاهيم قرآن خاطرنشان كردند: تا انسان به زيور قرآن آراسته نشود، انسان واقعي نيست و تا زماني كه انسان به حقيقت و واقعيت دست نيافته است، سخنان او ارزش بيان ندارند و قرآن كريم نيز به اين مسئله به صورت صريح اشاره ميكند.
امامجمعه موقت قم با بيان اينكه، قرآن كريم تقويتكننده هويت انسان است، گفتند: خداوند با نامهاي پربركت الرحمن و اكرم در حوزه و دانشگاه تجلي كرد و سخنرانان توانا و ماهر و نويسندگان زبردست و برجستهاي را تربيت كرد.
آيتالله جوادي آملي، قرآن كريم را بازدارنده طغيان انسان دانستند و افزودند: اگر قلم و بيان نتوانند طغيانزدايي كرده و انسان را از تكبر دور كنند، به حقيقت واقعي خويش نرسيدهاند. زيرا خداوند طغيانزدايي را در قلم و بيان به صورت مشترك قرار داده است.
ايشان با اشاره به ويژگيهاي يك سخنران و نويسنده توانا يادآور شدند: گوينده و نويسنده بايد در مرحله اول به مراحل والايي از علم رسيده باشند تا بتوانند حق بيان و قلم را ادا كنند. انبياء گرچه براي هدايت مردم مبعوث شدند، اما رسالت اصلي آنان متوجه عالمان و فرهيختگان بود.
استاد خارج فقه و اصول حوزه علميه قم در ادامه سخنان خود افزودند: پيامبران با تودههاي مختلف مردم با واسطه در ارتباط هستند و چون نميتوانند براي تكتك مردم معارف الهي را بيان كنند، با تربيت مجتهدان و فقها با همه جامعه ارتباط برقرار ميكنند.
امامجمعه موقت قم با اشاره به آياتي از سوره مباركه آلعمران تصريح كردند: انبياء مردم را به سوي خود دعوت نكردند تا آنان را مريد خود سازند، بلكه با بيان معارف ناب الهي مردم را به سوي خداوند دعوت نمودند.
آيتالله جوادي آملي در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به آموزههايي كه در بيان معصومين (ع) وجود دارد افزودند: اگر انسان نتواند خود را هدايت كند و به مراحل بالاي كمال برساند، به دليل آن است كه به فرامين و دستورات آنان عمل نكرده است، چون تمامي سخنان آنان نور و رهگشا است.
ايشان هدايت عموم مردم و تعليم و تربيت انديشمندان را از مهمترين وظايف علما عنوان كرده و اظهار داشتند: علما دو جايگاه دارند، ابتدا به سؤالات عموم مردم پاسخ ميدهند و نيازهاي آنان را برآورده ميكنند و سپس به تعليم و تربيت فرهيختگان و بزرگان ميپردازند.
اين مفسر برجسته قرآن كريم با بيان اينكه انسان خليفه برحق خدا است، گفتند: همانطور كه رسالت، ولايت و عصمت، مراتب مختلف و متعددي دارند، رسيدن به جايگاه خليفةاللهي هم داراي درجات و مراتب مختلف است.
ايشان بر ضرورت نوآوري در تأليف آثار علمي تأكيد كرده و افزودند: عدهاي از مؤلفان تنها به جمعآوري نظرات مختلف ميپردازند، اما برخي ديگر با ابتكار و نوآوري آثاري جديد و بديع خلق ميكنند، خداوند علم را مخصوص به زمان و مكان خاصي نكرده است، به همين دليل در هر شرايطي ابتكار و نوآوري ممكن است.
استاد خارج فقه و اصول حوزه علميه قم از نبود كتابي پيرامون پيامبر اعظم (ص) در ميان كتابهاي سال حوزه انتقاد كرده و تصريح كردند: مشكل اين است كه ما بين چهاردهمعصوم (ع) تفاوتهايي قائل هستيم كه بايد اين روش تغيير يابد، زيرا پيامبر (ص) معارفي را به جامعه بشري عرضه كرد كه نتيجه آن اين است هركس تقوي و ايمان خود را از دست داد، به هيچ مرحلهاي از علم و دانش نميرسد.
امامجمعه موقت قم در بخش ديگري از سخنان خود به سابقه درخشان حوزه علميه نجف اشاره كرده و يادآور شدند: سيد مرتضي (ره) با مديريت قوي خود، طلاب مستعد را شناسايي كرده و با فراهم آوردن امكانات مناسب حوزه علميه نجف را رونق بخشيد. او با كم كردن زمان تعطيلي و استفاده بهتر از اوقات فراغت توانست آن حوزه را به مراحل بالاي علمي برساند.
آيتالله جوادي آملي با بيان اينكه عنصر محوري پيشرفت غرب، علوم تجربي است افزودند: در علم تجربي اعتقاد قطعي وجود ندارد و مباني آن هر روز در حال تغيير و تحول است، به همين دليل غرب در مورد چگونگي خلقت انسان و وجود خداوند شك دارد و به يقين نرسيده است.
ايشان در ادامه سخنان خود افزودند: جوانان دلاور ما در طول هشت سال دفاع مقدس در مقابل تهاجم نظامي دشمنان ايستادند و اكنون كه تهاجم دشمن به صورت فرهنگي بروز كرده است، انديشمندان و فرهيختگان وظيفه دارند در برابر آن ايستادگي كنند.
عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم، وظايف بزرگان و علما را در زمينه مقابله با تهاجم فرهنگي دشمن، سنگين ارزيابي كرده و اظهار داشتند: بايد ثابت كنيم علوم و دانشهاي بشري فقط در علوم طبيعي و تجربي نميگنجد، زيرا علوم تجربي كه لحظه به لحظه در حال تغيير است هيچ ارتباطي با شناخت خدا ندارد، خدا با علم تجربي انكار و اثبات نميشود. انديشمندان و فرهيختگان بايد با تشكيل فهرستي از كتابهاي شبههافكن و آشنايي با تهديدهاي نظام اسلامي به تمامي شبهات، پاسخ دهند.
در ادامه اين همايش، حجتالاسلام و المسلمين شاكرين با اشاره به اهميت برگزاري همايش كتاب سال حوزه، گفت: ضرورت تحليل و دستهبندي آثار مكتوب طلاب و فضلاي حوزه ايجاب ميكرد كه در مراسمي از بهترين آثار در پايان هر سال تجليل شود، به همين دليل دبيرخانه اين همايش در سال1379 تأسيس و تاكنون ادامه داشته است.
دبير همايش كتاب سال حوزه افزود: اين همايش انگيزه مناسبي در فضلاي حوزه براي خلق آثار قوي و مستند به وجود آورده است، و موجب شده جامعه علمي كشور، با آثار علمي حوزه بيشتر آشنا شوند و زمينه خوبي براي آشنايي محافل علمي با دستاوردهاي حوزه به وجود بيايد.
وي اين همايش را محل مناسبي براي ارزيابي آثار علمي حوزويان دانسته و اظهار داشت: مؤلفاني كه كتابهاي آنان به همايش ارسال شده است، پس از برگزاري با خلأهاي علمي و نقاط ضعف و قدرت آثار خود آشنا ميشوند.
حجتالاسلام و المسلمين شاكرين با اشاره به آثار و نتايج برگزاري همايش كتاب سال حوزه يادآور شد: در طي چند سال گذشته شاهد رشد چشمگيري در فعاليتهاي علمي فرزندان حوزه بودهايم. جايگاه فعلي اين همايش بيانگر اين حقيقت است كه رشد كمي و كيفي در آثار مكتوب حوزه افزايش يافته است.
دبير همايش كتاب سال حوزه در ادامه افزود: در سال نخست برگزاري، 280 اثر به دبيرخانه رسيد و در سال جاري كه هشتمين همايش برگزار ميشود 1201اثر به دبيرخانه رسيده كه از سالهاي گذشته بيشتر ميباشد.
وي با بيان اينكه سعي ميكنيم تمامي كتابهاي منتشرشده در هر سال به دبيرخانه همايش برسند تصريح كرد: در سالهاي اخير شاهد هستيم سير مقالات علمي حوزوي به بخشهايي كه در گذشته كمتر به آنها توجه ميشود، در حال حركت است و تنوع كتب منتشرشده، سال به سال بيشتر ميشود كه موجب نشاط بيشتر در حوزههاي علميه شده است.
حجتالاسلام و المسلمين شاكرين افزود: متأسفانه در برخي زمينهها، انتشار كتابهاي مفيد سير نزولي داشته كه ميتوان به مبحث فقه خالص و جداي از حقوق اشاره كرد.
دبير همايش كتاب سال حوزه با اشاره به ساير فعاليتهاي دبيرخانه اظهار داشت: با انجام برخي فعاليتهاي تكميلي توانستهايم زمينه ارتقاي محتواي آثار و فرهنگ تحقيق و پژوهش در ميان فضلاي حوزه را گسترش دهيم كه در اين راستا نشستهاي نقد كتاب با همكاري انجمنهاي علمي حوزه را برگزار كردهايم.
وي در بخش ديگري از سخنان خود گفت: از ميان مجموع آثار رسيده به همايش، 1177 اثر توسط آقايان و 24اثر توسط بانوان حوزوي تأليف شده است كه آمار مطلوبي نبوده و در شرايطي كه اكثر پذيرفتهشدگان دانشگاهها را دختران تشكيل ميدهند، كمبود آثار بانوان حوزوي مناسب نيست.
خاطرنشان ميشود در پايان اين همايش از
اثر توسط بانوان حوزوي تأليف شده است كه آمار مطلوبي نبوده و در شرايطي كه اكثر پذيرفتهشدگان دانشگاهها را دختران تشكيل ميدهند، كمبود آثار بانوان حوزوي مناسب نيست.
خاطرنشان ميشود در پايان اين همايش از 8 اثر در رتبه دوم و 21 اثر در رتبه سوم تجليل به عمل آمد.
هشتمين همايش كتاب سال حوزه با حضور علما، اساتيد، انديشمندان، طلاب و فضلاي حوزه علميه قم صبح امروز در مدرسه عالي دارالشفاء برگزار شد.
به گزارش مركز خبر حوزه، آيتالله جوادي آملي در اين همايش با بيان اينكه حوزههاي علميه توانستهاند رسالت تعليم كتاب و تزكيه نفوس را به خوبي انجام دهند، اظهار داشتند: تنها علما كه همان وارثان انبياء هستند ميتوانند نظام يك كشور را به مدينه فاضله تبديل كنند.
ايشان با تأكيد بر اهميت بيشتر به مفاهيم قرآن خاطرنشان كردند: تا انسان به زيور قرآن آراسته نشود، انسان واقعي نيست و تا زماني كه انسان به حقيقت و واقعيت دست نيافته است، سخنان او ارزش بيان ندارند و قرآن كريم نيز به اين مسئله به صورت صريح اشاره ميكند.
امامجمعه موقت قم با بيان اينكه، قرآن كريم تقويتكننده هويت انسان است، گفتند: خداوند با نامهاي پربركت الرحمن و اكرم در حوزه و دانشگاه تجلي كرد و سخنرانان توانا و ماهر و نويسندگان زبردست و برجستهاي را تربيت كرد.
آيتالله جوادي آملي، قرآن كريم را بازدارنده طغيان انسان دانستند و افزودند: اگر قلم و بيان نتوانند طغيانزدايي كرده و انسان را از تكبر دور كنند، به حقيقت واقعي خويش نرسيدهاند. زيرا خداوند طغيانزدايي را در قلم و بيان به صورت مشترك قرار داده است.
ايشان با اشاره به ويژگيهاي يك سخنران و نويسنده توانا يادآور شدند: گوينده و نويسنده بايد در مرحله اول به مراحل والايي از علم رسيده باشند تا بتوانند حق بيان و قلم را ادا كنند. انبياء گرچه براي هدايت مردم مبعوث شدند، اما رسالت اصلي آنان متوجه عالمان و فرهيختگان بود.
استاد خارج فقه و اصول حوزه علميه قم در ادامه سخنان خود افزودند: پيامبران با تودههاي مختلف مردم با واسطه در ارتباط هستند و چون نميتوانند براي تكتك مردم معارف الهي را بيان كنند، با تربيت مجتهدان و فقها با همه جامعه ارتباط برقرار ميكنند.
امامجمعه موقت قم با اشاره به آياتي از سوره مباركه آلعمران تصريح كردند: انبياء مردم را به سوي خود دعوت نكردند تا آنان را مريد خود سازند، بلكه با بيان معارف ناب الهي مردم را به سوي خداوند دعوت نمودند.
آيتالله جوادي آملي در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به آموزههايي كه در بيان معصومين (ع) وجود دارد افزودند: اگر انسان نتواند خود را هدايت كند و به مراحل بالاي كمال برساند، به دليل آن است كه به فرامين و دستورات آنان عمل نكرده است، چون تمامي سخنان آنان نور و رهگشا است.
ايشان هدايت عموم مردم و تعليم و تربيت انديشمندان را از مهمترين وظايف علما عنوان كرده و اظهار داشتند: علما دو جايگاه دارند، ابتدا به سؤالات عموم مردم پاسخ ميدهند و نيازهاي آنان را برآورده ميكنند و سپس به تعليم و تربيت فرهيختگان و بزرگان ميپردازند.
اين مفسر برجسته قرآن كريم با بيان اينكه انسان خليفه برحق خدا است، گفتند: همانطور كه رسالت، ولايت و عصمت، مراتب مختلف و متعددي دارند، رسيدن به جايگاه خليفةاللهي هم داراي درجات و مراتب مختلف است.
ايشان بر ضرورت نوآوري در تأليف آثار علمي تأكيد كرده و افزودند: عدهاي از مؤلفان تنها به جمعآوري نظرات مختلف ميپردازند، اما برخي ديگر با ابتكار و نوآوري آثاري جديد و بديع خلق ميكنند، خداوند علم را مخصوص به زمان و مكان خاصي نكرده است، به همين دليل در هر شرايطي ابتكار و نوآوري ممكن است.
استاد خارج فقه و اصول حوزه علميه قم از نبود كتابي پيرامون پيامبر اعظم (ص) در ميان كتابهاي سال حوزه انتقاد كرده و تصريح كردند: مشكل اين است كه ما بين چهاردهمعصوم (ع) تفاوتهايي قائل هستيم كه بايد اين روش تغيير يابد، زيرا پيامبر (ص) معارفي را به جامعه بشري عرضه كرد كه نتيجه آن اين است هركس تقوي و ايمان خود را از دست داد، به هيچ مرحلهاي از علم و دانش نميرسد.
امامجمعه موقت قم در بخش ديگري از سخنان خود به سابقه درخشان حوزه علميه نجف اشاره كرده و يادآور شدند: سيد مرتضي (ره) با مديريت قوي خود، طلاب مستعد را شناسايي كرده و با فراهم آوردن امكانات مناسب حوزه علميه نجف را رونق بخشيد. او با كم كردن زمان تعطيلي و استفاده بهتر از اوقات فراغت توانست آن حوزه را به مراحل بالاي علمي برساند.
آيتالله جوادي آملي با بيان اينكه عنصر محوري پيشرفت غرب، علوم تجربي است افزودند: در علم تجربي اعتقاد قطعي وجود ندارد و مباني آن هر روز در حال تغيير و تحول است، به همين دليل غرب در مورد چگونگي خلقت انسان و وجود خداوند شك دارد و به يقين نرسيده است.
ايشان در ادامه سخنان خود افزودند: جوانان دلاور ما در طول هشت سال دفاع مقدس در مقابل تهاجم نظامي دشمنان ايستادند و اكنون كه تهاجم دشمن به صورت فرهنگي بروز كرده است، انديشمندان و فرهيختگان وظيفه دارند در برابر آن ايستادگي كنند.
عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم، وظايف بزرگان و علما را در زمينه مقابله با تهاجم فرهنگي دشمن، سنگين ارزيابي كرده و اظهار داشتند: بايد ثابت كنيم علوم و دانشهاي بشري فقط در علوم طبيعي و تجربي نميگنجد، زيرا علوم تجربي كه لحظه به لحظه در حال تغيير است هيچ ارتباطي با شناخت خدا ندارد، خدا با علم تجربي انكار و اثبات نميشود. انديشمندان و فرهيختگان بايد با تشكيل فهرستي از كتابهاي شبههافكن و آشنايي با تهديدهاي نظام اسلامي به تمامي شبهات، پاسخ دهند.
در ادامه اين همايش، حجتالاسلام و المسلمين شاكرين با اشاره به اهميت برگزاري همايش كتاب سال حوزه، گفت: ضرورت تحليل و دستهبندي آثار مكتوب طلاب و فضلاي حوزه ايجاب ميكرد كه در مراسمي از بهترين آثار در پايان هر سال تجليل شود، به همين دليل دبيرخانه اين همايش در سال1379 تأسيس و تاكنون ادامه داشته است.
دبير همايش كتاب سال حوزه افزود: اين همايش انگيزه مناسبي در فضلاي حوزه براي خلق آثار قوي و مستند به وجود آورده است، و موجب شده جامعه علمي كشور، با آثار علمي حوزه بيشتر آشنا شوند و زمينه خوبي براي آشنايي محافل علمي با دستاوردهاي حوزه به وجود بيايد.
وي اين همايش را محل مناسبي براي ارزيابي آثار علمي حوزويان دانسته و اظهار داشت: مؤلفاني كه كتابهاي آنان به همايش ارسال شده است، پس از برگزاري با خلأهاي علمي و نقاط ضعف و قدرت آثار خود آشنا ميشوند.
حجتالاسلام و المسلمين شاكرين با اشاره به آثار و نتايج برگزاري همايش كتاب سال حوزه يادآور شد: در طي چند سال گذشته شاهد رشد چشمگيري در فعاليتهاي علمي فرزندان حوزه بودهايم. جايگاه فعلي اين همايش بيانگر اين حقيقت است كه رشد كمي و كيفي در آثار مكتوب حوزه افزايش يافته است.
دبير همايش كتاب سال حوزه در ادامه افزود: در سال نخست برگزاري، 280 اثر به دبيرخانه رسيد و در سال جاري كه هشتمين همايش برگزار ميشود 1201اثر به دبيرخانه رسيده كه از سالهاي گذشته بيشتر ميباشد.
وي با بيان اينكه سعي ميكنيم تمامي كتابهاي منتشرشده در هر سال به دبيرخانه همايش برسند تصريح كرد: در سالهاي اخير شاهد هستيم سير مقالات علمي حوزوي به بخشهايي كه در گذشته كمتر به آنها توجه ميشود، در حال حركت است و تنوع كتب منتشرشده، سال به سال بيشتر ميشود كه موجب نشاط بيشتر در حوزههاي علميه شده است.
حجتالاسلام و المسلمين شاكرين افزود: متأسفانه در برخي زمينهها، انتشار كتابهاي مفيد سير نزولي داشته كه ميتوان به مبحث فقه خالص و جداي از حقوق اشاره كرد.
دبير همايش كتاب سال حوزه با اشاره به ساير فعاليتهاي دبيرخانه اظهار داشت: با انجام برخي فعاليتهاي تكميلي توانستهايم زمينه ارتقاي محتواي آثار و فرهنگ تحقيق و پژوهش در ميان فضلاي حوزه را گسترش دهيم كه در اين راستا نشستهاي نقد كتاب با همكاري انجمنهاي علمي حوزه را برگزار كردهايم.
وي در بخش ديگري از سخنان خود گفت: از ميان مجموع آثار رسيده به همايش، 1177 اثر توسط آقايان و 24اثر توسط بانوان حوزوي تأليف شده است كه آمار مطلوبي نبوده و در شرايطي كه اكثر پذيرفتهشدگان دانشگاهها را دختران تشكيل ميدهند، كمبود آثار بانوان حوزوي مناسب نيست.
خاطرنشان ميشود در پايان اين همايش از
اثر توسط بانوان حوزوي تأليف شده است كه آمار مطلوبي نبوده و در شرايطي كه اكثر پذيرفتهشدگان دانشگاهها را دختران تشكيل ميدهند، كمبود آثار بانوان حوزوي مناسب نيست.
خاطرنشان ميشود در پايان اين همايش از 8 اثر در رتبه دوم و 21 اثر در رتبه سوم تجليل به عمل آمد.
به گزارش مركز خبر حوزه، آيتالله جواديآملي عصرديروز در ديدار اعضاي ستاد همكاري آموزش و پرورش با حوزه با بيان حديثي از امام جواد (ع) اظهار داشتند: اعتماد و ايمان به خدا در قبال ترقي مدارج عاليه است و هر كالاي با ارزش را به وسيله اعتماد به خدا ميتوان فراهم كرد.
ايشان به مسئله اسلامي شدن دانشگاهها اشاره كرده و افزودند: معناي اسلامي شدن دانشگاهها و آموزش و پرورش اين نيست كه كتابها، آرم جمهوري اسلامي و يا عكس امام و رهبري را داشته باشند.
عضو جامعه مدرسين خاطرنشان كردند: اگر دانش، اسلامي شود دانشمند هم مسلمان ميشود و فضاي دانشگاه هم اسلامي خواهد شد.
آيتالله جواديآملي گفتند: اگر با نگاه قرآن به علوم نگاه كنيم تمام علوم تجربي، تحليلي و يا علوم انساني و طبيعي، علم خلقتشناسي خواهد شد و ما ديگر علمي به عنوان طبيعي نخواهيم داشت.
ايشان يادآور شدند: اولين كاري كه دشمنان در مبارزه با دين انجام دادند، دليل عقلي را از نقلي جدا كرده و عقل را از آن بشر و نقل را از آن خدا بيان كردند.
عضو جامعه مدرسين حوزه تصريح كردند: در جدايي عقل از نقل، ابتدا اختلاف انداختند و با ايجاد فاصله بين عقل و نقل مخالفت خود را آغاز كردند و زمانيكه دينستيزي زياد شد علم را محارب دين بيان كردند.
آيتالله جواديآملي خاطرنشان كردند: ظاهر و باطن قرآن قول خدا و نظام هستي كار خدا و دليل عقلي و نقلي صنع خداست و در نتيجه هر دو اسلامي هستند.
به گزارش خبرگزاري رسا به نقل از سازمان ملي جوانان، آيت الله جوادي آملي در ديدار با مديران ستادي و استاني سازمان ملي جوانان با تأكيد بر اينكه مهمترين مشكل براي جامعه جوان، ازدواج آنان است، گفت: به تأخير انداختن سن ازدواج به معناي ورود به دروازه هاي تمدن نيست.
بنا بر اعلام روابط عمومي سازمان ملي جوانان، آيت الله جوادي آملي با اشاره به اينكه داشتن حيات طيبه با قناعت همراه است، گفت: براي داشتن چنين زندگي لازم است كه خانواده ها و جوانان قانع باشند. والدين از دخترها و پسرها در آغاز زندگي حمايت كنند و خود جوانان نيز در آغاز راه يك زندگي نيمه مستقل داشته باشند.
وي بر ضرورت مشورت و نظارت در دوران زندگي نيمه مستقل زوج هاي جوان تأكيد كرد و گفت: در اين دوران در عين حفظ غيرت، نبايد دخالتي از سوي خانواده هاي طرفين صورت گيرد. اين زندگي مي تواند ازدواج موفق جوانان را تأمين كند در غير اين صورت فساد، روز افزون خواهد بود. اينطور نيست كه اگر كسي ازدواج نكرد، تمدني در انتظار او باشد.
آيت الله جوادي آملي در ادامه با اشاره به اينكه معمولا خانواده ها امكان ارائه يك اتاق به فرزند خود براي آغاز زندگي مشترك را دارند، گفت: اگر بخواهيم همه امكانات را در آغاز زندگي به دختر يا پسر بدهيم، وضع چنين مي شود كه هم اكنون 15 ميليون جوان در آستانه ازدواج داريم و اين خطري است كه با موعظه و نصيحت كنترل نشده و حل نمي شود.
وي همچنين در ارتباط با فجايع اخير غزه و سكوت دولتمردان برخي كشورهاي عربي اظهار داشت: مشكل اساسي برخي كشورها، رهبران سياسي و فكري آنها است كه ملت خود را آگاه نساخته اند. يك فرد غيور كسي است كه هويت و حريم خود را مي شناسد، حريم غير را هم شناسايي كرده و به آن وارد نمي شود و همچنين كسي را به حريم خود راه نمي دهد.
آيت الله جوادي آملي تأكيد كرد: اما نوع ديگري از اختلافات، از قهر خداوند متعال ناشي مي شود و پروردگار امتي كه به بيراهه رفته باشند، آتش اختلافات را در ميان آنان شعله ور مي سازد و اين گونه عذابشان مي كند.
مدرس خارج فقه حوزه علميه قم اظهار داشت: ذات اقدس الهي، تنها مايه الفت ميان قلوب مومنان است و تنها اوست كه مي تواند مردم را متحد ساخته و يا از هم دور كند.
وي در بخش ديگري از سخنان خود، قانون را فصل الخطاب دانست و بر اجراي درست وظايف سه قوه تأكيد كرد و گفت: وجود نظام مقتدر اسلامي به رهبري ولي فقيه مومن و متعهد، راه را بر نفوذ دشمنان و دسيسه هاي آنان مي بندد و موجب يأس و نا اميدي مستكبران مي شود.
امام جمعه موقت قم تصريح كرد: قانون گوشهاي از مشكلات را حل ميكند و ولي فقيه قانون شناس كه بر مسائل داخلي و خارجي كاملا واقف است، مي تواند اختلافات را از ميان بردارد.
وي با بيان اينكه همه مردم بايد اتحاد و انسجام خود را حفظ كنند خاطر نشان كرد: مستكبران غربي بايد بدانند كه مسائل داخلي كشور به خودمان مربوط مي شود و سخنان بيهوده امريكا و اسراييل به اندازه يك جو نيز براي ما ارزش ندارد.
آيت الله جوادي آملي در ادامه ياد و خاطره شهداي هفتم تير را گرامي داشته و گفت: شهيد بهشتي انساني بزرگ با روح مطهر بود كه توانست با سياست و انديشه اي پاك قوه قضاييه را مديريت كند.
خطيب جمعه قم همچنين با اشاره به فرارسيدن ماه پرفيض رجب خاطر نشان كرد: مومنان بايد بر فضايل اين ماه پربركت توجه ويژهاي داشته باشند و با خودسازي و بهرهگيري از بركات آن به استقبال ماه رمضان بروند.
وي در پايان مشكلات اقتصادي و كم آبي را مورد توجه قرار داد و گفت: تلاش براي توليد، اصلاح الگوي مصرف و قناعت، مورد سفارش همه انبيا و اولياي الهي و موجب رشد و تعالي كشور است. /پ 20